Bez kategorii

Ratunek przy przejedzeniu

Są takie okazje kiedy ciężko się powstrzymać przed jedzeniem. Szczególnie gdy przed nami na stole ktoś postawi masę pyszności lub kiedy idziemy ulicą, po której rozciąga się przepiękny zapach świeżo wypieczonych pączków. W Tłusty Czwartek nietrudno o przejedzenie. Nawet osoby z silną wolą tego dnia mogą bardzo łatwo ulec łakomstwu.

Kiedy wiemy, że się przejedliśmy?

Przede wszystkim kiedy towarzyszą nam nieprzyjemne objawy jak uczucie ciężkości na żołądku, ból brzucha, mdłości, ospałość, zgaga, zaparcia, a w skrajnych przypadkach nawet wymioty czy biegunki.

Jak temu zapobiec?

Przed wszystkimi wyżej wymienionymi negatywnymi skutkami spożycia zbyt dużych ilości jedzenia możemy się uchronić. Wystarczy stosować się do kilku prostych zasad.

  • Jednym z najczęstszych błędów, jakie popełniamy w przygotowywaniu się do wielkiej uczty jest głodzenie się. Zakładamy, że jeżeli będziemy jeść mniej lub nie będziemy jeść w ogóle w ciągu dnia, znajdziemy więcej miejsca na danie główne. Bardzo łatwo zjeść ponad swoje możliwości, jeżeli zasiada się głodnym do stołu. Pamiętajmy, że zanim informacja o najedzeniu się trafi do naszego mózgu, może minąć aż 20 minut.
  • Picie wody to bardzo dobry nawyk. Odpowiednie nawodnienie organizmu zapewnia nam dobre samopoczucie. Przed planowanym większym posiłkiem powinno się wypijać dużo wody, jednak nie później niż pół godziny przed, gdyż rozwodnienie soków trawiennych może spowodować spowolnienie trawienia.
  • Z jedzeniem nie należy się spieszyć, trzeba się nim delektować. Każdy kęs powinno się długo przeżuwać. Im dłużej i dokładniej, tym szybciej posiłek będzie strawiony. 
  • Posiłków lepiej nie popijać zimnymi napojami, gdyż powodują skurcz jelit i spowalniają trawienie. Zdecydowanie zalecamy popijać posiłki ciepłą herbatą.
  • Do posiłków warto dodawać odpowiednią ilość przypraw, które usprawniają pracę żołądka oraz działają pobudzająco na wydzielanie enzymów trawiennych.
  • Ważne też, aby nie ulegać presji otoczenia. Jest duża szansa, że napotkasz osobę, która powie “Zjedz jeszcze trochę, są święta, co sobie będziesz żałować?”. Nie pozwól sobie wejść na głowę, bo to Ty poniesiesz konsekwencje w postaci dyskomfortu lub wręcz bólu.

No dobrze, a co jeśli powinie nam się noga i jednak zjemy więcej niż powinniśmy? Jak sobie wtedy radzić?

  • Przede wszystkim nie należy się kłaść po posiłku. Ustawienie ciała w pozycji leżącej powoduje cofanie się treści żołądkowej i nasila objawy zgagi czy refluksu. Bardzo dobrą metodą jest wyjście na spacer lub inna lekka aktywność fizyczna, gdyż poprawia ona perystaltykę jelit i przyspiesza trawienie. Zamiast siadać, warto postać kilka minut, można delikatnie krążyć biodrami itp.
  • Kubek ciepłej herbaty także może być ratunkiem na przejedzenie. Ciepły napar pobudza wydzielanie soków trawiennych i trawienie tłuszczów.
  • Bardzo prostym sposobem jest także wypicie letniej wody z sokiem wyciśniętym z połówki cytryny. Napój ten niweluje niestrawność, zmniejsza wzdęcia i oczyszcza organizm. Można także do szklanki wody wrzucić plasterki świeżego imbiru lub listki mięty, co poprawi trawienie.
  • Żucie gumy jest świetnym rozwiązaniem w przypadku wystąpienia zgagi. W trakcie żucia zwiększa się produkcja śliny, przez co neutralizowane są kwasy w żołądku. Ważne aby wybierać gumy bezcukrowe. 
  • Męczący ból brzucha oraz uczucie ciężkości można zniwelować poprzez okład z termoforu lub ciepłą kąpiel. Dzięki temu nasze mięśnie się rozkurczą i przyniosą szybką ulgę.
  • Warto mieć zawsze przygotowana domową apteczkę z suplementami diety poprawiającymi trawienie. W naszym sklepie znajdziecie suplementy diety, które pomogą Wam uporać się z dolegliwościami. Znajdziecie je TUTAJ