Bez kategorii

Magnez – pierwiastek życia

magnez

Magnez to pierwiastek, który ma szczególne znaczenie dla naszego organizmu. Uczestniczy w aż 300 procesach biochemicznych organizmu, dlatego nazywany jest często pierwiastkiem życia. Ma on wiele bardzo odpowiedzialnych zadań w naszym organizmie. Odpowiada za przekazywanie sygnałów w układzie nerwowym, decyduje także o prawidłowej pracy układu odpornościowego. Jest budulcem tkanki kostnej, czyli odpowiada także za budowę naszych kości i zębów. Dba także o nasze serce poprzez wpływ na jego pracę. Zmniejsza ryzyko choroby niedokrwiennej serca, arytmii czy astmy. Pomaga kobietom w ciąży, chorym na cukrzycę typu II zmniejsza insulinooporność oraz ryzyko powikłań. Można śmiało powiedzieć, że wpływa na nasz cały organizm. Jest szczególnie istotny w produkcji energii. 

Niedobór magnezu bardzo utrudnia codzienne życie. Nierzadko powoduje zawroty głowy szczególnie niebezpieczne dla kierowców, stany lękowe, depresję, drażliwość i bezsenność. Często towarzyszy ogólnemu zmęczeniu i znużeniu. Może również poważnie zaburzyć równowagę hormonalną kobiet i wpłynąć na wystąpienie zespołu napięcia przedmiesiączkowego

Jego działanie jest bardzo ważne a zakres działań bardzo szeroki, zatem wniosek jest prosty – dbanie o jego właściwy poziom w naszym organizmie jest bardzo ważne. 

Jakie są objawy braku magnezu?

Twoje ciało jest doskonałym organizmem, który zawsze da Ci znać jeżeli dzieje się z nim coś niedobrego. Brak magnezu ma dość charakterystyczne skutki, więc nie musisz specjalnie prowadzić dodatkowych obserwacji. Jednym z najbardziej znanych skutków niedoboru tego pierwiastka są silne, nawracające skurcze. Chyba każdego z nas obudził kiedyś w nocy paskudny skurcz łydki. Skurcze się zdarzają, jednak gdy problem powraca i staje się uciążliwy, to znak, że trzeba działać. Drgająca powieka jest symptomem, który może nie jest aż tak uciążliwy, jednak to również zły znak.

Jak już wiemy, magnez wspomaga nasz układ nerwowy, zatem jeżeli jesteśmy rozdrażnieni, denerwujemy się z byle powodu, mamy problemy ze snem, warto wtedy sięgnąć po magnez, który pomoże naszemu organizmowi prawidłowo funkcjonować. Przewlekłe zmęczenie i kołatanie serca także mogą być objawem zbyt małej ilości magnezu w naszym organizmie.

Najnowsze badania pokazują, że długotrwały brak magnezu zwiększa ryzyko choroby nowotworowej.

Jak powstają braki magnezu w naszym organizmie?

U osób nie mających żadnych przewlekłych chorób, odżywiających się zdrowo niedobór magnezu stwierdza się bardzo rzadko. Są jednak czynniki, które utrudniają przyswajanie tego pierwiastka. Należą do nich m.in. nadużywanie alkoholu i przewlekłe biegunki. Na deficyty narażone są także diabetycy oraz osoby z zespołem wadliwego wchłaniania.

Braki magnezu grożą osobom narażonym na silny i przewlekły stres. Jak powszechnie wiadomo – stres nie jest bezpieczny dla zdrowia. Nie dość, że sam w sobie wpływa negatywnie na jakość życia, to jeszcze pozbawia nas wielu cennych pierwiastków, w tym właśnie magnezu. Studenci i uczniowie oraz osoby ciężko pracujące umysłowo także narażone są na braki magnezu. Ludzie prowadzący bardzo restrykcyjne diety, które nierzadko są źle skomponowane i nie dostarczają odpowiednich ilości składników odżywczych, również powinni zwrócić szczególną uwagę na poziom magnezu w swoim organizmie. Kobiety w ciąży, która jest wycieńczająca dla organizmu powinny mocno zadbać o dostarczanie niezbędnych składników, w tym właśnie magnezu.

Należy też pamiętać, że zbyt duża ilość magnezu w organizmie może mieć również negatywne skutki. Jego nadmiar może powodować nudności, biegunki, zawrotów głowy czy nawet w cięższych przypadkach śpiączki. Trzeba mieć na uwadze, że im więcej dostarczamy naszemu organizmowi magnezu, tym gorzej jest on przez nasz organizm przyswajany. Dlatego też jeżeli stosujemy suplementy, należy koniecznie przestrzegać zaleceń podanych na ulotce.

Magnez pochodzący z naturalnych źródeł jest całkowicie bezpieczny. Tego typu źródłami magnezu są warzywa i owoce, ale także kasza gryczana, orzechy, kakao, ciemne pieczywo, gorzka czekolada. Dostarczanie go organizmowi pod taką postacią jest dozwolone jest w każdych ilościach. Oczywiście pamiętajmy o rozsądku i zdrowym umiarze. Dietę warto wspomóc odpowiednią suplementacją, szczególnie jeżeli mimo naszych starań mamy objawy podobne do tych spowodowanych brakiem magnezu.

Czym się kierować przy wyborze odpowiedniego suplementu?

Przy zakupie suplementu w aptece możemy zapytać się farmaceuty co może nam doradzić na nasze dolegliwości. Decyzję jednak musimy podjąć praktycznie natychmiast. Jeżeli wybieramy lek przez internet, mamy sporo czasu, aby zapoznać się z opisem producenta. Większość sklepów internetowych oferuje również doradztwo w tym zakresie. W Zdrowe Terapie znajdziecie aż trzy różne suplementy zawierające magnez.

Magnez + B6 – magnez z witaminą B6, w postaci łatwych do połknięcia tabletek

Magnez + Potas + B6 – magnez wzbogacony potasem, rewelacyjny przy skurczach

Magnez B6 D2000IU – zawiera aż 3 formy magnezu